الفش اینکه: روزه، آمادهسازی انسان روزهدار است برای اینکه در درجهٔ اول، حجاب را از برابر دیدگان عقل برمیدارد و سبب میشود که او ببیند و فکر کند و بیاموزد و بیشتر از روزهایی که غذا بیشتر میخورد بفهمد. از سوی دیگر، روزه انسان را نسبت به دردهای دیگران حساس میکند و اینگونه، عاطفهٔ او را حساستر و فراگیرتر میکند. سوم اینکه روزه نوعی آمادگی و پایداری در خود انسان ایجاد میکند، چرا که او در برابر خواهشها و وسوسهها و سختیها میایستد و درنتیجه صبر او بیشتر میشود و صبر با روزه رابطهای ژرف دارد.
روزه به انسان روزهدار سه ویژگی میبخشد: فهم بیشتر و احساس بیشتر و صبر بیشتر.
امام موسی صدر/ حدیث سحرگاهان/ص. ۳۱۴
بایش اینکه: آیۀ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.» (بقره، ۱۸۳) خطاب حضرت باریتعالی است با مؤمنین؛ گرچه کفار نیز مانند مؤمنین مکلف به فروعاند لیکن بهجهت آنکه مؤمنین اینگونه خطابات را تلقی به قبول میکنند، مخاطب قرار گرفتهاند.
در «مجمع البیان» از حضرت صادق علیه السّلام روایت میکند که آن حضرت فرمودند: «لذة ما فی النداء ازال تعب العبادة و العناء.» [«لذتی که در ندای الهی است، سختی و رنج عبادت را از بین میبرد.»] بدیهى است خداى مهربان که مؤمنین را ندا میکند و آنان را لایق خطاب قرار میدهد، هر سختىای که در روزه است از بین میرود و شیرینى ندا دیگر تعبى نمیگذارد.
علامه حسینی طهرانی (ره)/ نور ملکوت روزه/ صص. ۲۷ـ۲۸
از کانال حرف حساب ( +)